Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Kirken som udstillingsrum

Navn
Finn Wergél Dahlgren
Uddannelsesgrad
Kandidat
Fagområde
Arkitektur
Program
Skrift & Wayfinding
Institut
Visuelt Design
År
2016

Projektet har handlet om at transformere og re-brande Samuels Kirke på Nørrebro til et aktivt udstillingsrum for kontemporær kunst. Opgaven tager udgangspunkt i en kulturorganisation som har købt kirken og skal drive den frit fra Folkekirken. 

Formålet med opgaven var at: 

— Lave et eksempel på og et forbillede for et alternativt brug og en genaktivering af en kirkebygning.

— Skabe en ramme for moderne kunst og kultur.

— Skabe et mødested for folk mellem generationer på tværs af nationalitet og religiøs overbevisning. 

— Skabe et sted for ro, kontemplation, inspiration og diskussion.   

Opgaven er tværfaglig, da den både omfatter en arkitektonisk løsning og en grafisk identitet til kirken som udstillingsrum. 

Den arkitektoniske del af opgaven omhandler dels kirkens samspil med byrummet og hvordan man udnytter kirkens skala og placering til at indikere dens nye funktion som udstillingsrum. I opgaven lå også at udvikle et udstillingsrum med et fleksibelt udstillingssystem, som kan tilpasses efter forskellige værker, ønskede stemninger og udstillingssituationer.

Den grafiske del af opgaven har handlet om at re-brande kirken som udstillingsrum, med en visuel identitet. Identiteten skulle tydeligt markere kirkens nye funktion som platform for moderne kunst. Identitet indeholder logotype, farveskema, valg af skrift, typograferingsstil, billedstil og er foldet ud på både fysiske og digitale platforme, i form af f. eks. udstillingskatalog, plakater, programfoldere og hjemmeside.

 

  

Arkitektur
Visuel Identitet – Guidelines
Hjemmeside