Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

A Lonely Journey

Navn
Ida Rørholm Davidsen
Uddannelsesgrad
Kandidat
Fagområde
Design
Program
Graphic Communication Design
Institut
Visuelt Design
År
2016

Idag er de fleste danske børn vokset op med at tilbringe en stor del af deres liv foran en skærm. De bruger mindre tid på at være sammen med jævnaldrende efter skole end nogensinde før, og i stigende grad erstattes denne aktivitet med at være online. Disse to verdener- den virkelige og den virtuelle, får tillagt næsten lige stor betydning i forhold til deres sociale liv og relationer. Men skærmen er både med til at bringe folk sammen, og til at skabe en usynlig mur og distance imellem os. 

Udfra temaet ensomhed har jeg opdigtet en visuel fortælling, som er blevet til et moderne eventyr i form af en grafisk novelle. Bogen er tilegnet piger, som befinder sig midtimellem af være barn og teenager, og som har det svært socialt. Historien handler om en pige, som bliver holdt udenfor i skolen, og derfor tilbringer en stor del af sin tid på at spille playstation. Hun lever sig mere og mere ind i den virtuelle verden, hvor hun kan udleve sine drømme, og langsomt begynder de to verdener at smelte sammen.

Det har været en præmis for projektet at udvikle historien gennem tegning fremfor at illustrere en skrevet tekst. Det visuelle udtryk afspejler indholdet i brugen af både analoge og digitale tegneredskaber og teknikker. Det har derudover været et mål at skabe både sammenhæng og kontrast mellem spilverdenen (det fiktive) og virkeligheden (det realistiske). Bogen består af 60 illustrerede sider, samt en plakat.