VI MINIMERER

Navn
Louise Lodal Askekilde
Uddannelsesgrad
Kandidat
Skole
Designskolen
Program
Skrift & Wayfinding
År
2018
Mindre tøjforbrug og mere fællesskab.

Med et afsæt i modebranchens 'køb og smid væk' kultur og et overordnet udgangspunkt i FN's 12. verdensmål: Ansvarligt forbrug og produktion, introducerer dette afgangsprojekt en kampagne, hvis formål er at minimere de unges køb af nyt tøj og påvirke dem til en mere social og miljøansvarlig forbrugeradfærd.  

Løsningen er skabt ud fra en undersøgelse af hvilke grundliggende behov, som deres nuværende forbrugeradfærd drives af, for herefter at kunne skabe et koncept, der tilbyder dem en alternativ og mere bæredygtigt måde at få opfyldt samme behov. På denne måde bliver ændringen af de unges forbrugeradfærd gjort nemmere og mere attraktiv. 

De unge køber tøj ud fra et grundliggende socialt behov. Et behov for at kunne føle sig accepteret som medlem af en given gruppe af jævnaldrende og for at kunne identificere sig som del af dette fællesskab og dets værdier.

Derfor tilbyder kampagnen de unge et fællesskab og en alternativ måde at kunne signalere deres tilhørsforhold til fællesskabet.

Kampagnens koncept handler om at tilbyde de unge et fællesskab. Et fællesskab, hvis mission er at gøre op med det materialistiske præstationssamfund.

Missionen opnås gennem et købestop af nyt tøj. Der er 4 forskellige typer af købestop. Man kan vælge mellem et købestop på 1, 2, 3 eller 4 måneders længde, alt efter hvor hardcore man har lyst til at være. 

Fællesskabet og dens mission bygges op omkring et armbånd og en app. 

Armbåndet skal give de unge mulighed for at kunne identificere sig som del af fællesskabet og dens mission overfor omverdenen. Men den skal samtidig også bruges til at signalere hvilket købestop mål man har valgt eller er nået til. På denne måde er armbåndet med til at skabe motivation og forpligtelse - både overfor fællesskabet, men også overfor én selv. 

Appens formål er at skabe en kommunikationsplatform for fællesskabet. Det er herigennem, at medlemmerne skal kunne inspirere og påvirke hinanden til at fastholde deres købestop. Men appen skal også videreformidle inspirerende og motiverende indhold i form af videoer og artikler, som kan lære de unge om fordelene ved en mere minimalistisk livsstil - hvordan man får mere ud af mindre. 

 

Kampagnens visuelle identitet skal kommunikere mere fællesskab gennem mindre forbrug. VI'et er symbolet for kampagnens fællesskab og dermed et centralt element i den visuelle identitet. Men hvad sker der, hvis man skruer op for mere fællesskab? Ved at dreje VI 90 grader med uret opstår et nyt symbol; Mindre end/lig med tegnet, som perfekt og minimalistisk udtrykker kampagnens præmis; Enten forbliver ens garderobe uændret, da man ikke køber mere nyt tøj, eller også minimerer man sin garderobe til præcis den mængde tøj man har behov for. Garderoben er mindre end eller lig med. 

Logoet består af navnetrækket VI MINIMERER, samt en cirkel, der omkranser VI'et. På denne måde adskilles VI'et fra MINIMERER, så det også kan bruges seperat som et segl for fællesskabet, hvor det er drejet 90 grader. 

Launch screen
App funktioner
App ikon
Eksempel på app notifikation
Armbånd
Armbånd med logo implementeret
Grader af købestop
Logo
Segl
Plakater til byrummet
Klistermærke til byrummet
Inspiration: Karatebælternes måde at signalere niveau gennem farvebrug
I 2017-19 satser KADK på FN’s verdensmål
Det afspejler sig i forskning, undervisning og afgangsprojekter. Dette projekt har forholdt sig til følgende FN-mål:
Responsible consumption and production (12)