Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Stine fik værktøjer til at udvikle innovative løsninger

Dato
06.04.2018
Kategori
Uddannelse og studieliv

Stine Lorentzen har taget Diplomuddannelsen i Designledelse på KADK og har afsluttet sit afgangsprojekt i marts 2018. Uddannelsen har udviklet Stines horisont. Hun har i dag helt nye metoder til at arbejde med innovation i praksis og har fået et nyt og brugbart netværk. 

Stine arbejder til dagligt som specialkonsulent ved Kreativ Vækst i Københavns Kommune. Efter hun har taget KADK’s Diplomuddannelse i Designledelse, føler hun, at hendes arbejdsmetoder i praksis har ændret sig:

”Jeg kan mærke, at min tilgang til problemer er en anden, og min måde at arbejde med proces på er blevet mere struktureret. Uddannelsen giver rigtig mange gode planlægnings og formidlingsværktøjer, som hjælper en til at forstå, hvordan man arbejder, og hvor man gerne vil hen”.  

Valget faldt på lige netop KADK’s Diplomuddannelse i Designledelse, da Stine var på udkig efter en diplomuddannelse med fokus på facilitering og udvikling af løsninger til problemdiagnoser:

”Jeg har faciliteret i rigtig mange år og har en baggrund i sociologi. Men den der kobling mellem at stille problemdiagnoser og samtidig lave løsninger, havde jeg brug for nogle redskaber til. For inden for sociologien arbejder man meget med indsigter og derudfra drager nogle konklusioner, og så giver man dem til nogle andre, som så arbejder med nogle løsninger. Så jeg ledte simpelthen efter en brobygning til det at arbejde med innovation og udvikle løsninger”.

Fik nye metoder til at arbejde med innovation i praksis

Innovation er en stor del af Stines daglige arbejde, idet hun er ansvarlig for at arbejde med innovationsspor i sin forvaltning.  

”Jeg har ansvar for at innovere de varer, vi har på hylden. Og her har diplomuddannelsen opdateret mig på viden og givet mig mange brugbare metoder til at arbejde med innovation, forretningsudvikling og facilitering”. 

Fokusset på innovation betyder, at design thinking også har været en central del af Stines afgangsprojekt:

”Jeg har brugt design thinking til at problem diagnosticere noget, hvorefter jeg har designet en løsning, som man kan bruge til at arbejde med den slags udfordringer”.

Uddannelsen har givet et nyt netværk

Stine har altså kunne overføre mange af diplomuddannelsens indholdsmæssige elementer til sin praksis, hvor hun i dag kan bruge nye metoder i sit arbejde med innovation. Men uddannelsen har også været med til at udvide hendes horisont i mødet med en masse nye mennesker:

”Jeg har fået et nyt netværk uden for mit felt, som har været sindssygt givende; både på den faglige og personlige front, da jeg også har fået nogle søde bekendtskaber”.

Stine ser stadig flere af hendes medstuderende fra diplomuddannelsen til blandt andet kaffesamtaler og sparringsmøder om arbejdsprojekter.